donderdag 12 juni 2014

Energiedip voor de vakantie

Zo vlak voor de zomervakantie merk ik dat ik moe ben, vaker verkouden, pijnlijke schouders en spanning in mijn kaken voel en vaker hoofdpijn heb. 
Ik heb steeds het gevoel dat ik nog veel moet doen voor de vakantie en al van alles moet regelen voor na de vakantie. 
Regelmatig realiseer ik me dat het maar gedachten zijn maar het houdt me wel bezig.
Dit zijn ook de dagen dat ik het lastig vind om me goed te concentreren en echt tot werken  te komen. Van alles voor me uitschuiven, allerlei kleine klusjes eerst doen en de echt belangrijke dingen uitstellen. Deze versnipperde aandacht kost mij veel energie en levert me meestal geen goed gevoel op.

Wat mij helpt om het weer anders te gaan doen en weer meer energie te voelen zijn de volgende 5 dingen:


1. Mediteren, ondanks dat ik soms geen puf heb en het idee heb dat ik geen tijd heb. Mediteer ik toch elke dag, al is het maar 15 minuten en ik voel me daarna weer beter. Als ik ga zitten is het soms heel erg druk in mijn hoofd en voel ik onrust in mijn hele lichaam maar meestal zakt dat vrij snel. Het helpt me goed om de onrust ook echt te voelen, er contact mee te maken en het niet proberen weg te krijgen.

2. Schrijven, in mijn dagboek. Gewoon wat me bezig houdt, de onrust, de weerstand, het gebrek aan energie, de vermoeidheid. Ik maak kleine tekeningetjes of zentangles, als er echt geen woorden komen.

3. Wandelen, naar buiten, door weer en wind of heerlijk in de zon. Een blokje om of een flinke wandeling langs het strand of door het bos. Van wandelen, van buiten zijn, knap ik  altijd op. Soms wandel ik naar een leuk cafeetje of een gezellig terras en ga daar schrijven.

4.Yoga, zelfs met een verkouden hoofd en pijnlijke spieren, ga ik toch als het even kan  naar mijn yogales. Daar komt weer van alles los en voel ik mijn grenzen en voel ik hoe de energie weer gaat stromen. Op dit soort dagen kan ik niet voluit meedoen en daar zit voor mij vaak ook weer een mooie boodschap in, goed voor mezelf zorgen en mijn grenzen erkennen.

5. Alleen zijn, even geen mensen om me heen. Alleen met een boek, ‘s middags even lekker slapen of een keer vroeg naar bed met een lekker boek. Echt uitrusten, even niet praten, niet sociaal zijn. Stilte helpt me altijd weer om op te laden en bij te komen.

Wat helpt jou om weer energie te voelen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten