zaterdag 15 februari 2014

Mindfulness in 5 tips



In eerdere blogs zijn ze al eens langsgekomen, mijn persoonlijk top 5 om mindful te blijven, nu in een blog:

1. Je kan altijd weer opnieuw beginnen. Elk moment is een goed moment. Als je een tijdje niet gemediteerd hebt, kan het lastig zijn om weer te starten. Het maakt niet uit hoe of waar, begin gewoon, al is het maar 5 minuten.

2. Vertragen. Hoe tegenstrijdig het misschien ook klinkt maar als ik het druk heb, helpt het om juist te vertragen, niet 10 dingen tegelijk te doen maar 1 ding heel langzaam. Ik voel direct de rust weer terug komen.

3. Aandacht voor de zintuigen. Met aandacht proeven, ruiken, horen, zien en voelen. De koud lucht op mijn gezicht voelen, de warme theekop in mijn handen, de eerste hap van de maaltijd, de geur van mijn douchegel.......

4. Dankbaarheid. Voor het slapen gaan, bedenk ik een aantal dingen waar ik dankbaar voor ben. Ik schrijf ze op in een mooi boekje en af en toe kijk ik ook terug. Het zorgt voor een prettig gevoel en relativeert enorm!

5. Lopen met aandacht. Kleine stukjes in huis en in de supermarkt of onderweg ergens naar toe. Ik neem steeds weer de tijd om met aandacht te lopen, mijn voeten te voelen op de grond, bewust te zijn van mijn zintuigen. Elke keer weer zorgt het er voor dat ik los kom van onrustige gedachten of van malende gedachten. Loop je vast, loop je los heb ik op een post it staan als reminder! Voor mij werkt dat enorm goed!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten